Jag rekommenderar att man tar sig tid att reflekera över hur man vill må. Då är livsjulet ett bra verktyg. Du kan också göra det tillsammans med någon. Nedan följer frågor som du kan ställa dig:

tmp_9605-IMG_20160324_0950331276405941

1. Hur ser mitt nuläge ut?
2. Hur vill du vara inom respektive område?
3. Vilka områden ligger du långt ifrån önskat läge? Välj ut dina förbättringsområden max 3.
2. Vad behöver du göra för att få vara som du vill vara redan nu och två veckor framåt:

?Vad kan du göra för att få vara som du vill vara just nu i dag?

? Vad kan du göra för att få vara som du vill vara denna vecka?

? Vad kan du göra för att få vara som du vill om två veckor?

?Var konkret, tydlig i exakt vad du behöver göra och sätt fart!

?Skriv inga slogans eller motton utan skriv exakt i detalj varje steg du kommer behöva ta. Ex. Idag kommer jag möta mina barn med ett lugn. Jag kommer vara lugn för att innan jag möter dem så har jag tagit tre djupa andetag, tänkt på hur jag vill möta dem, rensat bort det som stör mitt lugn genom att ha pratat med mig själv och priorierat vad som ska tas innan och vad som kan göras på tisdag. Jag har känt in min kropp och är här och nu.

Att jag ber dig prioritera kortsiktiga mål är för att det kommer ge dig energi och känsla av egenmakt. Du får uppleva skillnad direkt och det ger dig belöning omgående. Hjärnan vill ha belöning kortsiktigt och genom detta så ger du den det. När du märker vad som händer så kommer du vilja mer. Att tänka för långt fram gör att du riskerar att skjuta på det och att det känns ouppnåeligt!

Lycka till!

Monica Capotondi – Business Coach och Personlig Coach

Share Button

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.